-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41937)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16892)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چرا بايد نماز را در زمان هاي مقرّر خواند، چرا تعداد ركعات متفاوت است؟

يكي از مسلّمات اسلامي اين است كه احكام شرعي تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعي است، يعني هر امر شرعي به علت مصلحت ضروري است و هر نهي شرعي ناشي از مفسدهاي است كه بايد ترك شود. خدا براي اين كه بشر را به يك سلسله مصالح واقعي كه سعادت او در آن است برساند، اموري را واجب يا مستحب كرده است و براي اين كه بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاي كارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امري بود و نه نهي.

مصالح و مفاسد و به تعبير ديگر حكمتها به گونهاي است كه اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، همان حكم را ميكند كه شرع كرده است.(1) منتهي عقل انسان قادر به كشف همه ملاكات احكام الهي نيست. به ديگر سخن: عقل انسان حكم كلي را (كه هر حكم الهي و شرعي داراي ملاكي است) درك ميكند، ولي در همه موارد حكم جزئي را كه در فلان مورد مثلاً ملاك واقعي چيست، نميتواند درك كند، يعني ميداند آن حكم فلسفهاي دارد، ولي نميداند آن فلسفه چيست و چون شرع دستور داده، آن را تعبداً ميپذيرد ميدانيم كه وضو مصلح دارد و از شرايط نماز است، ولي نميدانيم فلسفه واقعي مسح سر در وضو چيست.

نكته ديگر در باب احكام الهي اين است كه وقتي انسان به مصالح و ثواب اعمالش مي رسد كه آن را به قصد قربت يعني قربة الي اللَّه به جا آورده باشد وگرنه به آثار و بركات آن نايل نميگردد، مثلاً كسي كه خمس پرداخت ميكند يا نماز ميخواند، بايد به نيّت قربة الي اللَّه باشد. اگر خداي نكرده از باب رياكاري باشد، مورد قبول نيست و ثوابي ندارد.

ذكر اين مقدمه براي اين است كه به طور كلي در تمام موارد احكام بدانيم كه هر حكمي حكمتي دارد گرچه ممكن است بر اثر كمي اطلاع و عدم احاطه بر تمام مسايل نتوانيم آن را كشف كنيم، ولي بايد تعبداً آن را بپذيريم. قرآن ميفرمايد: (اي پيامبر) از تو از روح ميپرسند. بگو روح از فرمان پروردگار من است و شما را جز اندكي از دانش ندادهاند.(2)

اصولاً معلوم نبودن فلسفه احكام در برخي موارد فقط به خاطر اين است كه آدمهاي متعبد و پذيراي امر الهي از آدمهاي متكبّر و صاحب نخوت شناخته شوند حضرت علي(ع) ميفرمايد: و لكنّ اللَّه سبحانه ابتلي خلقَه ببعض ما يجهلون اصله...؛ خداوند بعضي از دستورهايي را به بشر ميدهد كه ريشه و فلسفهاش براي بشر معلوم نيست، تا اين كه حالت تسليم در مردم پيدا شود و خوبها از بدها تميز داده شوند، و اطاعت كنندگان از معصيت كاران شناخته گردند.(3)

در عين حال در برخي روايات اشاره هايي بر نحوه تشريع تعداد ركعات نماز شده است.

در مورد نمازهاي پنج گانه در برخي روايات آمده است هر يك از نمازهاي پنج گانه را ابتدا دو ركعتي بود است، يعني از طرف خدا پنج نماز دو ركعتي در پنج نوبت واجب شده بود، و رسول خدا(ص) براي مصالحي به هر يك از نمازهاي ظهر و عصر و عشا دو ركعت و به نماز مغرب يك ركعت اضافه نمود و نماز صبح را بنا به مصالح ديگر به حال خود باقي گذاشت، و خداوند اين افزايش را پذيرفت. به آن چه خدا واجب كرده ما فرض اللَّه و به آن چه پيامبر(ص) اضافه نموده ما فرض النّبي گفته ميشود.

در بعضي از روايات آمده است كه اضافه نمودن رسول اللَّه(ص) بر نمازها از باب شكر و تشكر از خدا بوده است و علت اين كه حضرت به نماز صبح چيزي نيفزود، اين است كه وقت نماز صبح موقع جا به جا شدن ملائكههاي شب با ملاكههاي روز ميباشد و هر دو گروه از فرشتگان شاهد نماز صبح رسول اللَّه (ص) بودهاند و به خاطر اين كه وقت تعويض پست فرشتگان به تأخير نيفتد، حضرت به نماز صبح چيزي نيفزود.(4) البته براي پذيرش قطعي مضمون اين روايت و امثال آن بايد صحت و سقم سند اين روايتها بررسي شود تا معلوم شود كه رواياتي قطعي هستند.

اين بود آن چه در حكمت اختلاف ركعتهاي نمازهاي يوميه در روايات آمده است، و ما از فلسفه واقعي آن اطلاعي نداريم.

پي نوشتها:

1. مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 20، ص 52.

2. اسراء (17) آيه 85.

3. علل الشرايع، ج 4، ص 324.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.